سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1964690
  • بازدید امروز: 36
  • بازدید دیروز: 12
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (49ـ217)

روز وصـــال


آیه 166 سـوره آل عمـــران :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

فـَبـِمـــا رَحمَـــةٍ مِنَ اللهِ لِنـتَ لَهُــــم... 

ای محـمّــــد(ص) ؛

پس به سبب رحمت و بخشایش از سوی خـداونــد،

چنان نرمخوئی با آنان داشتی که

اگر درشتخو و ستیزدل بودی

از گِرد تو پراکنده شدندی،

پس آنان را ببخش و از ایشان فرا گذار و بر ایشان آمرزش خواه،

و درکاری که پیش آید با آنها بازگـو و مشورت کن،

و هـر وقـت عزم کردی و به آهـنـگ کار برخـواسـتـی،

کار را به خــدا واگذار،

و پشت گرمی به وی داشته باش

که خـداونــد کار به وی سپارندگان

و پشت به او بازکنندگان را دوست دارد.

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

*****************************************

ای مهتر کائنات؛

ای کریم مهــربان؛

ای رحیم بر همگان؛

همه را به راه راست رهنمون هستی،

و به راه صواب میرانی،

و بر خوان عزت میخوانی،

و به سعادت جاودانه می رسانی،

یتیمان را چون پدری،

بیوه زنان را چون شوهـری،

آشنا را نوازنده ای،

بیگانه را راه نماینده ای،

جهانیان را عـیـن رحمتی ،

و بندگان را سبب کرامتی،

ای سیّد سادات ؛

این همه هست بنگـر تا خود را نبینی،

و از کارهای خود ندانی،

که آن همه مائیم،

و ما نواختیم،

و ما ساختیم،

و تو را برآن داشتیم و به خوشخـوئی بداشتیم،

ای مهـتـر کائنات؛

با مؤمنان و دوستان هم چنین باش،

هم به این مهربانی و هم به این خوشخوئی،

اما با کافـران لختی درشت تر شـــو و با ایشان جهــاد کـــن.

*******************************************

*****************************************

فـرق میان حبیب و کلیم:

حبیب را با کافــران به درشتی فـرمان داد،

و از او داهـنـت بازخواند،

که در خوی وی همه رفق و مدارا بود،

و کلیم را  به ضد آن امر فـرمود،

که برو نزد فـرعـون و او را با سخن نرم دعوت به حق کن،

چــرا که در او همه حــدّت و غلظت بود!

وَلَوکُنتَ فَـظَّاً غَـلِیظَ القَـلــبِ لاانفَضُّوا مِن حَولِکَ

ای سیّـد ثقلین؛

تقصیری که در حق تو و درکار تو کرده اند عـفـو کن

و برای آنان آمرزش بخــواه.

عـفـو آنان اشاره به جمع است،

چون به عـنـوان حکم است،

و حاکم مطلق خــدا است،

ولی استغفار اشاره به تفـرقـه است

که در مقام تذلـل و عـبـودیت است،

و این است سنت خـداونــد با پیمبران و خاصان

که ایشان را گاه در جمع دارد و گاه در تفـرقـت،

که جمع بی تفـرقـت کـفـــر است

و تفـرقـت بی جمع شرک،

جمع عـیـن حقیقت است

و تفـرقـت راه عـبــودیت،

آن کس که این خصلــت در وی جمع شد

بر طریقـت و شــریعـت مستقـــــــیم گشته است.

...وَشـاوِرهُــم فِی الامرِ فَاِذا عَـزَمتَ فَـتَـوَکَّل عَـلَی اللهِ اِنَّ اللهَ یُحِـبُّ المُتَـوَکِّلِیــنَ.

حالات روندگان در این راه یکسان نیست،

یکی مقصر است او را عـفـو کن،

یکی توبه کاراست و پشیمان،

از برای او آمرزش خواه،

یکی رام و مطیع است با او مشورت کــن،

و در مقام عــزم بخــدا توکل کــن،

و عــزم را سه مرحله است:

عــزم توبـــــه،

عـزم خـــدمت،

عــزم حقیقــت،

و بنای هــر سـه عـزم  بر تـوکّـل است،

و اصل توکل یقین است،

و شرط توکل ایمان است،

و ثمره توکل دوستی حق تعالی است

که خداوند توکل کنندگان را دوست دارد.

توکل را سه رتبت است:

توکــــــــل،

تسلیـــــــم،

تفــــــویض،

توکل بدایــــت است،

تسلیم وساطـت است

و تفویض نهـــــایت.

توکل صفت همه پیمبران است بطور اعـم،

و تسلیم صفـت ابراهیم است بطور اخص،

و تفویض صفت خاص الخاص مصطفی(ص) است

که به حکـم خـداونــد رضا دهد

و در مجمع رَوح و ریحان آسوده رضـــــا است.

 پیغمبر(ص) فـرموده اند:

تواناترین کس اوست که به خــدا توکل کند،

سعادتمند تر کسی است که تقــوی پیشه کـنـد

و غـنـی ترکسی است که روزی خــــدا را

اسـتــــوارتر از دارائی خــود بدانـــد.


گــر روز وصـــال باز بینــم روزی          

با وی گله هـای روز هجران بکنم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (48ـ216)

آثـار رعب و هیبت محمّــد


آیه 155 سـوره آل عمـــران :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

سَنُلقیِ فِی قُـُلـُـوبِ الَّــذِینَ کَـفَـرُواالــُرّعـبَ ...

آری ما در دل هــــای کافران بیــــــــــم و ترس می افکنیم.

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

*****************************************

یکی دیگر از آثـــار رعـب و هـیبـت بر دل کافـران،

و ایجـــــــاد فــــزع در دل بیگانگان

داستان ابوجهـــل و جـــوان ثقفــــی است:

پس از بعـثـت محمد(ص)،

جوانی از قبیله بنی ثقیف ,

آواز ظهور پیغمبری بنام محمد(ص)شنید،

برخاست و با ده شتر روانه مکّـــــه شد،

در آنجا گروهی از بزرگان قـریش را دیـد،

پرسید محمد(ص) کجا است؟

ابوجهـــــــل گفت:

جوان؛ این چه سخــن است که میگــوئـی؟

محمد کیست؟ اوکه باشد؟

جوان گفت:

شبی نشسته بودم ,

ناگاه از هـوا نـدائی شنیدم بدین صفت!

ابوجهل گفت این آواز شیطان بوده که تو را افسون کرده،

جوان گفت روی آن کس را به من بنمائید تا ببینم!

گفت تو را روی دیدن به کار نیست

که مردی جادوگر است و تو را فـریب دهد!

جوان گفت مگـر شما را با او خصومتی است

که دیگر کس از شما نیز همین را گفت

( ابولهب عَــمّ محـمــد(ص) هم همان را گفته بود)

جوان سراسیمه و حیران گفت:

آه نمی دانم پس شتران مرا که خواهد خرید؟

ابوجهـل گفت: من خریدارم به دویست و ده دینار،

و ده دینارِ علاوه برای آن است که تو نزد محمد(ص) نروی،

و گـوش به سخنان او ندهی!

از این پیشنهاد , جوان ثقفی را شُبهـتی در دل افتاد،

شتران را بگـذاشت و سوی کعـبـه رفت،

محمد مصطفی(ص) را دید در رکوع نمــــاز است،

چون نور روی او را دید گفت:

این چهـره به ساحـر نمی ماند،

و این مردی راستگـو بنظر میرسد،

و محمد(ص) همچنان  در نماز بود،

جوان ثقفی در پی شـتـران خویش بــــازگشت،

و ابوجهـل را گـفـت :

ای ابالحکـم یا بهای شتران مرا بده یا آنها را ردّ کن،

ابوجهل گفت هـیهـات! مالی از تو نزد من نیست،

جوان گفت : بخــدا سوگند تو درباره محمد(ص) دروغ گفتی!

او نه ساحـر است نه دروغگو،

ابوجهل گفت:

قسم به لات و عـزّی که هیچ چیز به تو نخواهم داد!

ثقفی گریان و دلتنگ به راهنمائی کسی نزد محمد(ص) رفت،

و از هـیبـت او لرزه بر اندامش افتاد!

پیامبر(ص) فـرمود: ای جوان نترس، من پیغمبر رحمتم،

و آن صدا که از آسمان شنیدی جبرئیـل بود

که به مردم نـدا داد و گفت:

ای مردم چه نشسته اید که پیغمبری از میان شما ظهـور کرده است،

ثقفی را آرامشی روی داد

و شهادتین ادا کــرد و اســلام آورد،

آنگاه محمد(ص) با او به درِ سـرای ابوجهـل رفتند،

و محمد(ص) سه بار او را خواند

و جواب نمی داد بار سوم از غـرفـه پائین آمد

و گفت: لبیک یا محمد،

در حالیکه روی او بگـشـتــه و عـقـل او زایل شده

و زبانش سست گشته و بر همه اندامش لــرزه افتاده بود!

محمد(ص) فرمود: حق این مرد را به تمامی بگذار،

ابوجهل اطاعت کرد و تمام بها را به زر داد و گفت:

یا محمد هیچ حاجت دیگـر داری؟

حضرت فـرمودند: بلی، که بگوئی لا اله الا الله،

ابوجهــل گفت: حاضرم تمام مال و فـرزندانـم در اختیارت بگذارم

ولی طاقـت گفتن این کلمه را ندارم!


ولید ابن مغـیـره عموی ابوجهل نزد او رفت و پرسید

تو را چه شد و چه هـیبـت از محمد(ص) در دل تو افتاد

که چنین رفـتـاری کـردی؟

گـفــت: عموی من؛

سخن مرا گوش کن اگر درست است مرا معـذور دار!

وقتی محمــد رو به سرای من آمد

و مرا بوجهـل خواند ,

سنگی بزرگ برداشتم که به فـرقـش کوبـم

و خـلــق را از وی باز رهانم!

چون این همت کردم

دست من  با سنگ درگردنم بماند و خشک شد!

گفتم اگر آنچه محمد میگوید راست است دستم گشاده شود

که ناگهان دستم گشاده شد و سنگ از دستم بیفتاد،

سه مرتبه این عـزم را تکـرار کردم

هـر سه بار همان حال تکـرار شد!

بار سوم که مرا  بوجهــل خواند

و من سنگ را برگرفتم

ناگهان صورت شیــری خشمگین در نظرم مجسم شد

که نیشها بهم زد و مرا فـریـاد کــــرد

که محـمــــد(ص) را اطاعت کـــن!

این بـود که من اطاعت کردم!

و حاضران سخن او را شنیدند و پذیرفتند!!!

*******************************************

*****************************************

از خدای تبارک و تعالی میخواهیم

دشمنان و مخالفان حضرت را

که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,

و آنها را که لیاقت و زمینه هدایت ندارند

و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت

( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلــــم و...)

ادامه می دهند ,

به خاک مذلّت و عذاب دنیا و آخرت مبتلا سازد

این برنامه همه روزه ادامه دارد

تا همچنان خـــاری در چشم این دشمنــــان کینه توز باشد



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (47) 

جمــال شــرع نبـوی


آیه 135 سـوره آل عمـــران :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

وَالَّذِینَ اِذا فَعَلُوا فاحِشَةً...ذَکَرُواالله فَاستَغفَرُوا

در این آیت لطیفه ای نغـز است

که خـداونــد خواست تفاوت میان امت موسی

و امت محمد(ص) را روشن کند؛

چون به موسی وحی فرستاد که

ستمکاران را بگو یاد من نکنند

که من آنها را لعـنـت خواهم کرد،

ولی ستمکاران این امت را گفت مرا یاد کنند

و ذکر مرا فــرو نگــذارنــد

که من آنها را رحمت می فــرسـتـــــم و می آمــــــرزم

ما را همه مقصود به بخشایش حق بود

اَلمِنَّـةُ ِلله کــه به مقصـود رسیدیم

*******************************************

*****************************************

آیه 137 سـوره آل عمـــران :

قَد خَلَت مِن قَبلِکُم سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الاَرضِ ...  

در زمین در نگـرید بندگان من و عـبـرت گـیــرید،

پند پذیرید دوستان من،

تا ببینید لطف من با دوستان

و قهـر من با دشمنان،

که آن لطف اثــــر فضــــل ما بود

و این قهـر نشان عــــدل ما،

گر فضل کنیم سزاست،

ورعــدل کنیم رواست،

که خـداونــدی و پادشاهی حقیقی ما راست.

و از فضل ما بود که فـرزنـد یتیـم عـبـدالله

و صدر دولـت بـوطالـب را مقــام محمـــود دادیم،

و  عــرش عـظیـم را منزلگاه او قرار دادیم،

و لقــاء و رضــــاء و شـفـاعـت امت را

تحفــــه او ساختیم،

و از عــدل ما بود که ابوجهـل

و جمله صنـــادید قـریش را

به اسفـل سافـلیـن فـرو بردیم!

و  نقــاب عــزَّت از چهـــره اسلام فــرو گشودیم،

و بسـیـــط زمیــن را به جمـــال شـــرع نبـــوی

و رسالت محمدی(ص) بیاراستیم،

و  (جـاءَ الحَـق وَ زَهَـقَ الباطـل)   گفتیم.

 

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ

با تبریک عید بزرگ ولایت

عید سعید غدیر خم

صلوات خاصه امیرالمؤمنین علی علیه السلام

در دعای توسل طوسی را هدیه به مولایمان

و استفاده شما دوستان گرامی و شیعیان علی (ع)

تقدیم مینماید :

اَللهُمَّ صَلِّ و سَلِّم و زِد وَ بارِِک عَلَی السَیِّدِ المُطَهّـَرِ

وَ الاِمـامِ المُظَفّـَرِ, وَ الشُجـاعِ الغَـضَـنـفَـر , اَبِی شُبَیرٍ وَ شَبَر ٍ،

قاسِمِ طُوبی وَسَقَـر ، اَلاَنزَعِ البَطِینِ ، اَلاَشجَعِ المَتِینِ

اَلاَشــرَفِ المَکِینِ ، اَلعالِمِ المُبِینِ ، اَلنّاصِرِالمُعِـیـن،

وَلِیِّ الدِّینِ،اَلوالِیِ الوَلِیُّ، اَلسَّیِّـدِ الرَّضِیُّ، اَلاِمــامِ الوَصِیُّ،

اَلحــاکِـمِ بِالنَّصِّ الجَـلِیُّ، اَلمُخـلِـصِ الصَّفِیُّ،

اَلمَـدفُـونِ بِالغَـرِیٍّ، لَیثِ بَنِی غـالـِبٍ، مَظهَــرِالعَجائبٍ،

وَ مُفَـرِّقِ الکَتائبٍ، وَالشِّهابِ الثاقِـبٍ، وَالهِـزَبرِالسّـالِبٍ،

وَ نُقطَةِ دائـرَةِ المَطالِبٍ، اَسَـدِاللهِ الغـالِب،غالِــبٍ کُلِّ غالــِبٍ،

وَ مَطـلُـوبِ کُلِّ طالِـبٍ، صــاحِـبِ المَفاخِــر ِوَالمَناقِـبِ،

اِمامِ المَشارِقِ وَ المَغارِبِ، مَولانا وَ مَولَی الکَونَینِ وَالثَّقَلَینِ،

 اَلامام بِالحَقِّ، وَالاَمِیــرِ المُطلَقِ، اَبِی الحَسَنَینِ،

صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَـلَیـهِ،

اَلصَّـلـــــوةُ وَالسَّــــلامُ عَـلَیکَ وَ عَـلی آلِـکَ

یا اَبِی الحَسَنَینِ، یا اَمِیرَالمُؤمِنِینَ، عَلِیَّ ابنَ اَبِیطالِـبٍ،

یا اَخَ الـرَُّسُـــولِ، یا زَوجَ البَتُـولِ، یا اَبَاالسِّبطَیــنِ،

یا حُجَّةَ اللهِ عَـلی خَـلقِـهِ، یا سَیّــِدَنا وَ مَـولانا،

 اِنّا تَوَجَّهـنــا وَاستَشفَعـنـا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلَی اللهِ،

وَ قَـدَّمناکَ بَینَ یَـدَی حاجاتِنا فِی الدُّنیا وَالاخِـرَة،

یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله.



موضوع :


فسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (46) 

دریــــا   در کـویـــر


آیه 129 سـوره آل عمـــران :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 

وَ لِلهِ ما فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الاَرض ... 

بدان که آسمانها و زمین را مرخـداونــد است،

و همه یاری ها و پیروزی ها و شکست ها از خــدا است،

و نوازش و آزمایش هم از او است،

و  کارها همه به خواست اوست.

از این رو بود که به پیغـمـبــراکــرم(ص) فرمود: 

 ای محمّـــد ؛

تو را از کارها چیزی نیست آن همه،

منــــم که خــداونـــدم و کارهای خود گزارم،

راه را خود نمایم،

دل را خود گشــــایم و به کس باز نگذارم،

که امــــــر امر من است

 و حکـــــــــم حکم من!

و اختیــــــــار اختیار من!

آن کس را که خواهـم بیامـرزم،

و آن کس را که خواهـم عـذاب کنم،

آن را که خواهـم خـوانـم،

و آن را که نخواهم رانم.                   

(اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

بوی تــو  مـــرا بـــاد سحــــرگه آرَد           

بنده ی باد سحـرگه ز پی بــوی توام

                            ######################################

اسعد الله ایامنا وایامکم بعید الله الاکبر

عید الغدیر المبارک 

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ

 السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ , أَنْتَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ

وَ بَابُ عِلْمِهِ وَ وَصِیُّ نَبِیِّهِ

وَ الْخَلِیفَةُ مِنْ بَعْدِهِ فِی أُمَّتِهِ

 لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً غَصَبَتْکَ حَقَّکَ

وَ قَعَدَتْ مَقْعَدَکَ

أَنَا بَرِی‏ءٌ مِنْهُمْ وَ مِنْ شِیعَتِهِمْ

##########################

با تبریک عیـد بزرگ غدیــر خـم

فـرازی از خطبه غدیریــه پیامبـر اعظم (ص)

را بشما دوستان و شیعیان آن حضرت تقدیم می نمایم 

هــان ای مـــردم!

اینک جانشینی خود را

بعنوان امامت و وراثت به امانت به جای میگذارم،

در نسل خود تا برپائی رستاخیز،

و حال مأموریت تبلیغی خود را انجام میدهم

تا برهان بر هر شاهد و غایب

و بر آنان که زاده شده یا نشده اند

و بر تمامی مردم باشد،

پس بایسته است این سخن را

حاضران به غایبان

و پدران به فرزندان

تا برپائی رستاخیز برسانند.

آگاه باشیـــد !

به زودی پس از من

امامت را با پادشاهی جا به جا نموده ،

آن را غصب کرده و به تصرف خویش درآورند!

نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاولگران!..

بدانید که همانا من انذارگرم و علی بشارت دهنده ،

هــان ای مـــردم  !

من بیم دهنده ام و علی راهنما،

 هــان ای مـــردم  !

 من پیامبرم و علی وصیّ من است.

 هــان ای مـــردم  !

 من فرستاده ام و علی امام و وصیّ پس از من است

و امامان پس از او فرزندان اویند

هــان ای مـــردم  !

من والــد آنانم ولی ایشان از نسل علی خواهند بود.

آگاه باشید !

همانا آخــرین امـــام، قــائـــم مهــدی از ماست

هــــــان ! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود.

هشـــدار !  که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران.

هشـــدار !  که اوست فاتح دژ هـــا و منهدم کننده آنها،

 هشــدار !  که اوست چیره شونده بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان،

هشـــدار !  که اوست خــون خــــواه تمام اولیای خدا

هشـــدار ! که او از دریایی ژرف پیمانه های افزون گیرد..

هشـــدار ! که او نیکو و برگزیده خداوند است.

هشـــدار ! که او وارث دانش ها و حاکم بر ادراک هاست.

بیدار باشید ! هموست که اختیار امور جهانیان و آئین آنها به او وا گذار شده است. .

آگاه باشید ! درستی و راستی و نـــور و روشنائی تنها نــزد اوست.

هــان ! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده او یاری نخواهد گشت

هـان ای مــردم!

هیچ سرزمینی نیست مگر اینکه

خداوند به خاطر تکذیب اهل آن (حق را )

آنان را پیش از روز رستاخیز نابود خواهد کرد

و  به امــام مهــدی خواهد سپرد.....

هـان ای مــردم  !

همانا سخن من فرمان خدا و من است،

و هیچ امر به معروف و نهی از منکری

جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.

هـان ای مــردم ! 

هر آینه برتری های علی ابن ابیطالب

نزدخداوند عز و جل

که در قرآن نازل فرموده

بیش از آن است که من یکباره برشمارم،

پس هرکس از مقامات او خبر داد

و آنها را شناخت او را تصدیق و تأیید کنید.

هـان ای مــردم  !

حلال و حرام بیش از آن است که من شمارش کنم و بشناسانم،

و .... از این روی مأمورم از شما بیعت بگیرم

که دست در دست من نهید

در مورد پذیرش آنچه از سوی خداوند آورده ام

در باره علی امیرالمؤمنین و اوصیای پس از او

که آنان از من و اویند،

واین امامت به وراثت پایداراست،

و فرجام امامان ، مهــدی است

و استواری امامت تا روزی است که

او با خداوند قــدر و قضــا دیدار کند

متن کامل ترجمه خطابه (کلیک فرمائید)

*******************************************

*****************************************

علی معنای دریــــا در کویر است

کلامش در عدالت بی نظیر است

من از هر کاروان این را شنیـــــدم

مسیر عشق , قربان تا غدیر است



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (45) 

حامـلان قـرآن


آیه 110 سـوره آل عمـــران :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

کُـنتُــــــم خَیـــــرَ اُمَّـــــــةٍ اُخـــرِجَت لِلنّاسِ ....

این آیت از روی بیان شرف صحابه محـمّــد مصطـفی(ص) است

که ارکان خــلایقند و برهان دقائق،

عـنـوان رضای حقـنـد و ائمه اهل سعــادت،

و انصـار نبــوت و رسالـت.

بعضی از مفسران حکم این آیت را بر عموم راندند

و گفتند این حقیقت به شرف امت محمّد(ص) برمیگردد،

از عهـد او تا روز رستاخیز،

و آنان امت اِتباع هستند،

و امت دیگر امت اِجابت،

و امت سوم امت دعوت هستند،

و این آیت در شأن امت اِتباع نازل شده،

و مشـتـمـل بر سـیـرت و صفـت سعـیـدان ملت آنان

و امینان درگاه عزت

و اشراف علّیین

و اَعِـزَّه رَبُّ العالمین است،

یعنی حاملان قــــرآن

و خازنـــان آثــــــار

که ظاهـرشان به متابعت از شریعـت

و باطنشان به معـرفـت حــق و فــراست آراسته است.


با تبریک عیـد بزرگ غدیــر خـم

فرازی از خطبه غدیریه پیامبر اعظم را تقدیم می نمایم :

هـان ای مــردم !

شما را به هرگونه حلال و حرام راهنمائی کردم

و از آن هرگز برنمیگردم.......

بدانید که ریشه امر بمعروف این است که

به گفته من در باره امامت برسید

و سخن مرا به دیگران برسانید

و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید

و آنان را از ناسازگاری سخنان من باز دارید،

همانا سخن من فرمان خدا و من است

و هیچ امر به معروف و نهی از منکری

جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.


هـان ای مــردم !

من پیام خدا را برایتان آشکار کرده ، تفهیم نمودم،

و این علی است که پس از من شما را آگاه میکند.

اینک شما را میخوانم که پس از پایان خطبه

با من وسپس با علی دست دهید

تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمائید.

آگاه باشیــد

که من با خداوند،

و علی با من پیمان بسته

و من اکنون از سوی خدای عزّ وجلّ

برای امـــامت او پیمــان میگیرم .

« ای پیامبر؛ آنانکه با تو بیعت کنند هرآینه با خدا بیعت کرده اند،

دست خدا بالای دست آنان است.

و هرکس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته،

و آنکس که بر پیمان خدا استوار و با وفا باشد،

خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد. »

 هـان ای مــردم !

شما بیش از آنید که در یک زمان،

با یک دست من بیعت نمائید،

از این روی خداوند عزوجل بمن دستور داده

که از زبان شما اقرار بگیرم

و پیمان ولایت علی امیرالمؤمنینرا محکم کنم،

و نیز بر امامان پس از او که از نسل من و اویند،

همانگونه که اعلام کردم ذرّیّه من از نسل اوست.


 پس همــگان بگــوئیــــد :

« البته که سخنان تو را شنیده ، پیروی میکنیم،

و از آنها خشنودیم، و بر آن گردن گذار ,

و بر آنچه از سوی پروردگارمان در امامت اماممان

علی امیرالمؤمنین و امامان دیگر از صلب او

به ما ابلاغ کردی، با تو پیمان می بندیم،

با دل و جان و با زبان و دست هایمان،

با این پیمان زنده ایم، و با آن خواهیم مُرد،

و با آن اعتقاد برانگیخته میشویم،

و هرگز آن را دگرگون نکرده ،

شک و انکار نخواهیم داشت

و از عهد و پیمان خود بر نمی گردیم.

(ای رسول خدا) ؛

ما را به فرمان خدا پند دادی

در باره علی امیر المؤمنین

و امامان از نسل خود و او ،

که حسن و حسین

و آنان که خداوند پس از آنان بر پا کرده است.

پس عهد و پیمان از ما گرفته شد

از دل و جان و زبان و روح و دستانمان.

هرکس توانست با دست و گرنه با زبان پیمان بست،

و هرگز پیمانمان را دگرگون نخواهیم کرد،

و خداوند از ما شکست عهد نبیند،

و نیز فرمان تو را به نزدیک و دور

از فرزندان و خویشان خود خواهیم رسانید،

و خداوند را برآن گواه خواهیم گرفت،

و هر آینه خداوند بر گواهی کافی است،

و تو نیز بر ما گواه باش.»

هـان ای مــردم !

چه می گوئید؟

همانا خداوند هر صدائی را می شنود،

و آن را که از دلها می گذرد میداند،

« هر آنکس هدایت پذیرفت، به خیر خویش پذیرفته،

و آن کس که گمراه شد، به زیان خود رفته.»

و هرکس بیعت کند، هرآینه با خدا پیمان بسته،

که « دست خدا بالای دستان آنهاست.»

هـان ای مــردم !

آنک با خدا بیعت کنید

و با من پیمان بندید

و با علی امیرالمؤمنین

و حسن و حسین

و امامان پس از آنان از نسل آنان

که نشانه ای پایدارند در دنیا و آخرت.

هـان ای مــردم !

آن کس که از خدا و رسولش و علی

و امامانی که نام بردم پیروی کند

به رستگاری بزرگی دست یافته است.

هـان ای مــردم !

آنچه بر شما گفتم بگوئید

و به علی با لقب امیرالمؤمنین سلام کنید

و بگوئید :

 « شنیدیم و فرمان می بریم

پروردگارا آمرزشت خواهیم

و بازگشت همه به سوی توست»

و نیز بگوئید :

« تمام سپاس و ستایش خدائی راست

که ما را به این راهنمائی فرمود

وگرنه راه نمی یافتیم.... تا آخر آیه »

هـان ای مــردم !

سبقت جویان به بیعت و پیمان و سرپرستی او

و سلام کنندگان بر او

با لقب امیـــرالمـؤمنیــن،

رستگارانند و در بهشت های پر بهره خواهند بود.

پروردگارا !

آنان را که به آنچه ادا کردم

و فرمان دادم ایمان آوردند، بیامرز.

و بر منکران کافر خشم گیر !

وَالحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین.

متن کامل خطابه (کلیک فرمائید)

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

*****************************************

اَلحَمدُ لله الَّذِی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکِینَ

بِوِلایَةِ عَلِی ابنِ اَبِیطالِب



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *