نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (643 )   

ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)


  ( قسمــت نــوزدهـــم )


مـراحــل ایمـــان

 

( جزء هفتــم صفحه 122 ـ آیه   83   )


بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ إِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْیُنَهُمْ  تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ

مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ  رَبَّنَـــــا آمَنَّا فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ 

 

تفسیر لفظی :

 

و چون آن چه را به سوى این پیامبر نازل شده بشنوند مى‏ بینى بر اثر آن حقیقتى که شناخته‏ اند

اشک از چشم هایشان سرازیر مى‏شود مى‏ گویند : پروردگارا ؛ ما ایمان آورده ‏ایم

پس [نام] ما را در زمره گواهان بنویس

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

این آیت اشارت است به این که :

ایمـــــان شنیدنی است و دیدنی و شناختنی و گفتنی و عمل کردنی ،

سَمِعُــــــــوا ؛ دلیل بر شنیـدنی ،

تَــــــــری ؛ دلیــــل بر دیـــــدنی ،

یَقُولُـــــونَ ؛ دلیـــل بر گفتنــــی ،

ذلِکَ جَزاءُ ؛ دلیل بر عمل کردنی ،

ابتدا به سمـــاع از آن جهت است که بنده در آغاز چون حقّ بشنود او را خوش آید ،

و در پذیرد ، و به کار بندد ، که گفته اند :

پنج چیز نشانه ی معرفت است :

گــریـــــه بر جفــــــا ،

دعــــا بــر عطــــــــا ،

بخشش بر خطـــــا ،

رضــــا به قضــــــــا ،

امیــــد به لقـــــــــــا ،

و هرکس که این پنج خصلت در او نباشد در دعوی خود صـــــادق نیست !

و در شمار عارفان نه ! و در میان جوان مردان  و دین داران  او را نـــوائی نیست !

که گفته اند : معرفت دو قسم  است :

معـــرفـــــت عــــام  و معرفت خـــاص

معـــرفـــت عــــام ، سمـعـــی است ،

و معرفـــت خــــاص ، عیـــانی است ،

معرفت عــــام ، از عیـــن جـود است ،

و معرفت خــــاص ، محض مـوجـــود ،

معرفت عــــام را گفت : وَ اِذا سَمِعُوا ،

و معرفت خاص  را گفت : یُریکُم آیاتِهِ ،

اول آیه ، شـــریعت را مــــــدح است ،

و سپـــس حقیقـــت را بیــــــــان !




موضوع :