نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(464) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت هفتـــاد و پنجــم ) 

بت هــای دل !


 

( جزء دوم صفحه 31 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

200 ـ فَإِذَا قَضَیْتُم مَّنَاسِکَکُمْ فَاذْکُرُواْ اللّهَ کَذِکْرِکُمْ  آبَاءکُمْ

أَوْ أَشَدَّ ذِکْرًا فَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ رَبَّنَا  آتِنَا فِی الدُّنْیَا

وَ مَا لَهُ فِی الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ

چون از مناسک حج فارغ شدید ، خدا را بسیار یاد کنید ، چندان که دران خود را یاد می کنید یا می ستائید یا افزون تر و سخت از آن ،

و بعضی مردم می گویند : خدایا ما را از دنیا چیزی بخش ! و آنان را در خیر آخرت نصیبی نیست !


 

آغاز مناسک حج و عمره نیّت است ،

و اول رکـــــــن آن احـــرام ،

و خداوند از روی اشارت می فرماید :

هرکس به تن از خانه ما زیارت کند ،

باید از جـــــامـــــــه بیـــــــرون آید ،

و هرکس به دل قصد حضرت مــــــا دارد ،

بهتر که از مراوده های بشری بیرون آید ،

 

و چون به درگاه من می آئید ؛

به صفت درویشان آئید !

سر و پـای برهنه !

نه جامه نیکــــو !

نه بـــــــوی خوش !

نه صحبت جفت !

تا درویشان ، پادشاهان و جهان داران را

چون خود بینند ! و قــــدر درویشی بدانند ،

و خطــــــــر آن را بشناسند !

آری ؛ هرکه گوهر درویشی شناسد ،

آسان آسان از دست ندهد ،

سیرت درویشان در راه دیــن چنان باید؛

که سیرت حاجیان در اعمـــــال حــــج !

که از هرچه ناشایسته است چشم بپوشند ،

روش دین داران را هم بدین سان نهادند ؛

که چشم خویش از دیگـــــران فـــرو گیرند ،

و دل خــویـــش هم ،

چون کاروان سرای گـدایــــان ،

منــــــزل هر بی هده نگردانند !

و اگر جمله حاسدان و جاهلان متفق شوند ،

و آنان را نشانه طعن  خویش قـــرار دهند ،

آزادوار برگذرند و مکافات نکنند ! و روی با خود کنند ،

و بر نفس خود چون خصــــم خود  برخیزند ،

و گوینــــد :

با خود ز پی تـوجنــگ ها  دارم من

صد گونه ز عشق رنگ هـا  دارم من

در عشق تــو  از ملامت بی خبـران 

بر جان و جگرخدنگ ها  دارم من !

 

به روایت از حضرت ختمی مرتبت (ص) حکایت آورده اند :

که روز قیامت  همه چشم های آدمیان گـــریــــان شدی !

مگر سه چشـــــم که گـریــــــان نشدی !

اول چشم کسی که از برای نیایش حضرت ذوالجلال ،

در نیمـــــــه شب هــــــا ،

 به دعای حضرتش بیـــدار و گـــریـــــان بودی ،

دوم چشم کسی که

از خشیة و خــوف خــدای متعــــال پر اشک بودی ،

سوم چشم کسی که

در ِ چشم خویش به حـــــرام ببستی

و عفـــــاف گـــــرفتــــــــی .

آورده انــــد که :

شیخی از معـــــدلـــت حضــــرت جلیـــــــل

و ابراهیـــــــم خلیـــــــــل بگفت ،

که وی بت شکن زمان ببــــــود ؛

زیـــدی پرسیــــد :

امروز که بت ها منسوخ و معدوم شده اند ،

چه بتی باید شکست ؟

شیخ پاسخ داد :

دل آدمی دائم در حال بت سازی است !

مثل بت بخل ،

بت حسد ،

 بت کینه ،

بت حُبّ ،

بت بغض ،

 بت مال ،

 بت عیال ،

 بت اولاد ،

بت نام و مقام و قدرت ، 

 [ و امروزه بت استکبار جهانی و شیطان بزرگ !]

 

در حقیقت آدمی با پیروی از ابلیسِ دلِ خود ،

چنان بتکده ای بسازد که جایگاه انــــواع بتـــــــان شود !

پس چون خلیل به استعانت از جلیل ،

بت های دل بشکـــــــن ،

و آئینه دل را از غبارها بگیر

و به حق تعالی پیوند


 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

برای دفع ظلم ظالمان و برقراری حکومت عدل جهـــانی

 

 

پس برای تعجیــــــــــل


در فـــــرج مبارکشــــان زیاد دعا کنیم



 



موضوع :