نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 404    )                                   فایل صوتی (کلیک کنید)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت پانزدهــم )

نـور دل دوستــان

 

( جزء اول ـ صفحه 8 )

 

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم

 

51 ـ وَ إِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِینَ لَیْلَةً

ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَ أَنتُمْ ظَالِمُونَ

وقتی که وعده گذاشتیم با موسی چهل شب ،

 پس از آن شما گوساله را به خدایی گرفتید و شما بر خویشتن ستم کاران اید!

 

موسی (ع) چهــــل روز از میان امت خویش بیرون شد

و آن امت گوسالــــــه پرست شدند

ولی محمّـــــد(ص) از میان امت برفت

در حالی که دین و شریعــت او هر روز تـــازه تر

و مؤمنـــــــان بر راه پاینـــــــده ترند.

و اینک بعــــــــد از 1434 سال دین او پایدار تر

و جهـــــــــــان شمـــــــــول تر شـــــــده است

و اندیشمندان و خـــــــــداجویـــــــان واقعی

با تحقیق و دلیل و مدرک به اســـــــلام می گروند ،

 

موسی (ع) به میعـــــاد حـــــق رفت

و هــــارون را خلیفـــــه خود ساخت

و امت را به وی سپرد

 لاجرم فتنـــــه افتـــاد

و سامـــــــری آنان را از راه به در برد

و چون محمّـــــد (ص) رحلت فرمود ،

امت جانشین و خلیفـــه منصـــوب وی را رهــــا کردند

و در فتنــــــه های بزرگ و مکرر و مستمر مبتلا شدند

لاجرم متمردان جهـــان و شیـــاطین انس و جان

و زیاده خواهــــــان هر عصــــــر و زمـــــــان

بر جان و مال و منابع مملکت آن ها مسلط شدند !

و برای حفظ تسلط غاصبانـــــه خود

و دستیابی به منابع بیشتر دائم در حال فتنه گری هستند

 

 

52 ـ ثُمَّ عَفَوْنَا عَنکُمِ مِّن بَعْدِ ذَلِکَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

پس از آن شما را  بخشیدیم

 بعد از آن که گوساله پرست شدید تا مگر سپاس گزارید.

 

اگر آن امت را قـــــدر و شأنی خطیــــــر بود

چنین گناه به این بزرگی

بدین آسانی و زودی بخشوده نشدی

ولی درباره زنان محمّـــد (ص)

عذاب و گنـــــــــاه، دو برابر مقرّر شد

و این نـه از راه اهـانـت و خــواری بود

بلکه از جهت عزت و بـــــزرگــــــواری است!

 

53 ـ وَ إِذْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَ الْفُرْقَانَ

لَعَلَّکُـــــمْ تَهْتَـــــدُونَ

 

وقتی که ما به موسی کتاب دادیم

که میان حق و باطل جدا می‏کرد تا شما به حق راه برید.

 

 

موسویان را فرقان به ظاهر داد

و محمدیان را فرقان در باطن نهاد،

فرقـــــان باطن، نــــــور دل دوستان است

که با آن حـــــق را از باطل جدا سازند،

هر کس را که این فرقان در باطن پدید آید،

آن چه دیگران را خبـــــر است و بیــان،

او را یقیــــــن است و عیـــــــان!

آن چه دیگران را علم یقیـــــن است

او را عیـــن یقیـــــن است،

 

از پیغمبر (ص) پرسیدند نشانه وجود این نـــــــور چیست؟

فرمود: سینه به نــــــور الاهی گشاده شود

و همت بلند گردد،

غمگین آسوده شود،

پراکندگی گرد آید،

بســـاط بقــــا گسترد

و فرش فنـــــا در نوردد

و باغ وصـــــال را بگشاید

و به زبان حال از سر نـــاز و دلال گوید:


در کـوی امیــد منـزلی دارم خویش

در قصــه عشــق مشکلی دارم خوش

تفصیل دلم چه پرسی ای جـان جهـان

در جمله همی دان که دلی دارم خوش

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


 

اَلسّـلامُ عَلَیــکَ

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

 برای تعجیــــــــــل


در فـــــرج مبارکتــــان دعا می کنیم



کارت پستال درخواستی طراحان

 



موضوع :