نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1180 )                                                                          

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


  ( قسمت سوّم )


اُنـس وصــال

 

 

   ( جزء هیجدهم صفحه 361 آیه20 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ مَا أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیَأْکُلُونَ الطَّعَامَ وَ یَمْشُونَ فِی الْأَسْوَاقِ

وَ جَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَ کَانَ رَبُّکَ بَصِیرًا


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و پیش از تو پیامبران [خود] را نفرستادیم جز اینکه آنان [نیز] غذا مى‏ خوردند و در بازارها راه مى ‏رفتند،

و برخى از شمـــــــــا را براى برخى دیگــــــر [وسیله] آزمایش قرار دادیم ؛

آیا شکیبایى مى ‏کنید ؟ و پروردگار تو همواره بیناست


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

حضرت امام جعـفـرابن محمد الصادق(ع) فـرمودند:

خـداونــد پیغمبری را مبعوث نکرد جز آنکه ؛

ظاهـر او را مانند مردم قرار داد ،

که با آنها به مقتضای بشر بودن ، غـذا می خـورد ،

لیکـن راز خود را از ملاحظه ی بشری دور ساخت ،

زیرا راز پیغمبران در روح مشاهـدت است ،

که هـرگز از آنها جــدا  نمی شود .

 

... وَ جَعَـلـنــــــا بَعـضَکُـــم لِبَعـضٍ فِـتنَـــــةً...

 

پیمبران که در ظاهـر به حکـم بشر بودن

در خورد و خواب با مردمند ،

در باطن به صـفـت مشاهـدت با حقّ انـــد!

و در انس وصــــال بی حجـابنـــد !

مصطفی (ص) چون خود را با بشریت نگــریست ،

خــود را چون ایشان دید !


و گفت : اَنا بَشَرٌ مِثـلُکُـــم !


و چون با خصوصیات نبـــوت و عـزت رسالـت نگـریست


گفت : لَستُ کَاَحَدِکُــم !

 

و چنانکه بر جهانیان برتری داشت ؛

بر پیغمبران هم برتری فضیلـت داشت .

برهان پیمبری پیمبران از راه دیده ها درآمد ،

و برهان نبوت محمّـــد(ص) از راه دلها درآمد ،

برهان پیمبریِ ابراهـیـم معجزه ی آتش بود!

و از موسی یــــد بیضــــاء

و از عیسی زنده کردن مرده ،

اینها همه آشکارا بودند ،

لیکـن برهان معجزه ی مصطفی(ص) ،

دوستـــــــان را بوستــــــــــــان

و مستان شربت محبت را گلستـــــــــان بود!

که خـداونــد فرمود :


بَل هُــوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فِی صُــدُورِ الَّـــذینَ اُتُــوا العِــلــمَ




موضوع :