نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1043 )                                                                    

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )

  ( قسمــت بیست و پنجــم )

وعـده ی دیــدار

 

   ( جزء شانزد هــم صفحــه 304 آیه 110 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ

فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

 

بگو من هم مثل شما بشرى هستم و[لى] به من وحى مى ‏شود که خداى شما خدایى یگانه است

پس هر کس به لقــــــــــــاى پــــــــروردگار خود امید دارد باید به کار شایسته بپردازد

و هیــــــــــــــچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نسازد


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

عمل صالح آن است که ؛

نفس آدمی به آن عمل توجه نداشته ،

و از آن عمل ؛ ثواب و پاداش نخواهد ،

برخی نیز گفته اند :

عمــل صالـــح آن است که هرکس به دیدار خداونــد آرزو دارد ،

باید در دل ؛ اعتقــــــــاد کند که خداونـــد دیدنی است !

دیداری عیانی و رازی نهانی و مهری جاودانی !

پس هرکه دیدار طلبد ، او را میعــادی است ،

که روزی بـــــدان میعــــــــــاد رسد !

چون فرمــــــود :

هرکس امید لقاء پروردگارش دارد ؛

روزی به آن خواهــــد رسیــــــد ،

که ؛ بزرگ چیزی آرزو کرده ،

و عظیم امیدی داشته ،

و همت وی به جای بلندی رسیده ،

که دیدار خداونـــــد بپوسیده (خواسته) !

اگر این امیــــــــــــد نبودی ،

بهشت به این خوبی به چه ارزیــــــــدی ؟

و اگر این وعــده ی دیــــــــدار نبودی ؛

بنده را خدمت از دل کی خریدی ؟

هرکس را مرادی در پیش ، و او در پس !

عارف منتظـــــر است تا دیــــــــدار کی ؟

همه ی خلق بر زندگانی عاشقند ؛

و مرگ بر ایشان دشوار !

عارف عاشق به مـــــــــرگ می شتابد ،

به امیـــــــد دیــــــــدار !

که گفته اند :

چه باشد گر خوری یکسال تیمار

چو بینی دوست را یک روز دیدار

 

سخــن روز :

 

آقای روحانی رئیس جمهور ، در دفاع غیر حقوقی و افراطی از برجــــــام می گوید :

برجــــام  به معنای شکستن همه این زنجیرهاست و آنهایی که روی کلمات این توافق پر افتخار که در آینده در خصوص جزئیات آن سخن خواهم گفت، نظر دارند، بدانند که نخواهم گذاشت عده ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند.

به آقای روحانی باید گفت:

اولاً  ؛ اگر شما به قول خودتان یک حقوقدان هستید و برجام را یک توافق پر افتخار می دانید، پس چرا بعنوان یک حقوقدانی که در انگلستان درس خوانده اید ، به دفاع از آن بر نمی خیزید تا زبان منتقدین کوتاه شود ؟!

ثانیــــاً ؛ شما خوب می دانید برجام یک توافق پر افتخار پوچ است که قابل دفاع جقوقی نیست! پس چرا وعده سخن گفتن را به آینده موکول می کنید؟!

ثالثــــاً ؛ برجام از اول مهر 94 باید عملیاتی شود، وعده دفاع در آینده دروغی بیش نخواهد! زیرا شما از روز اول ریاست جمهوری تان از ترس کدخد ا(آمریکا) توان هسته ای کشور را طی یک توافق نانوشته با خاویر سولانا تعطیل کردید!

و این دو سالی که برنامه شو مذاکرات هسته ای برگزار می کردید، تنها برای هدایت افکار عمومی بود ! و گرنه اجـــــراء برجـــــام ، نه تنها حاصلی برای کشور ندارد ، بلکه می تواند وحدت و امنیت ملی کشور را به مخاطره اندازد.

امام علی علیه السلام می فرمایند :

بِئْسَ الْقَرِینُ الْغَضَبُ یُبْدِی الْمَعَایِبَ وَ یُدْنِی الشَّرَّ وَ یُبَاعِدُ الْخَیْر

خشم همنشین بسیار بدی است ؛ عیب ها را آشکار ، بدی ها را نزدیک و خوبی ها را دور می کند.

                                                                                       (غررالحکم صفحه 302)

 [ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :