نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1004   (                                                                  

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


 (  قسمــت هفـــدهـــم )


احیــاءِ دلهـا

 

 

 

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 286 آیه51  ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 


  أَوْ خَلْقًا مِّمَّا یَکْبُرُ فِی صُدُورِکُمْ فَسَیَقُولُونَ مَن یُعِیدُنَا قُلِ الَّذِی فَطَرَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ

فَسَیُنْغِضُونَ إِلَیْکَ رُؤُوسَهُمْ وَ یَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَن یَکُونَ قَرِیبًا


   تفسیـــر لفظـــی :


یا آفریده‏اى از آنچه در خاطر شما بزرگ مى‏نماید [باز هم برانگیخته خواهیدشد]

پس خواهند گفت چه کسى ما را بازمى‏گرداند ؟ بگو همان کس که نخستین بارشما را پدید آورد،

[باز] سرهاى خود را به طرف تو تکان مى‏دهند و مى‏گویند آن کَى خواهد بود؟ بگو شاید که نزدیک باشد


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

نوشتـــــه انــــــد :

مـــــــــردی بی ایمـــــــان ،

استخوان پوسیده ای برداشت و گفت :

این استخوان دوباره زنده می شود ؟

چه کسی آن را زنده می کند ؟

این آیت پاسخ می دهد :

همان کس که اول شما را آفـــریــــــــــده !


عارفان می گوینـــــد ؛

در این آیت سرّی است که ؛

اشاره به احیاءِ دل های اهل غفلت ؛

 به نور مکاشفت است ،

و احیاءِ جان های اهل هوی و شهوت ،

به نسیمِ مشاهدتِ روح ، و مواصلت است ،

که روح را به روحِ اهل ایمان فتوح دهد ،

چه ؛ اگر همه ی جان های عالمیان به تو دهند ،

چون روحِ فتــــوحِ ایمـــــان نـــــــداری ، مــــــرده ای !

و اگر هــــزار ســـال تــــــو را در خـــاک نهنــــد ،

چون گُلِ توحیـــد ، در بــاغِ روحِ تــــو روئیده ،

سرِ همه ی زندگانی توئی !

و نشان این حال آن است که ؛

بنده از ورطــه ی فتــــرت و سستی برخیــــزد ،

و در نجــــــــات و رستـــــــگاریِ خویش کوشد ،

و نعیــــــمِ باقی را به ســـــرایِ فانی نفروشد !



تا کَی از دارُالغروری ساختی دارُالسّرور


تا کَی از دارُالفراری ساختی دارُالقرار ؟

 

همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

 

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است

 

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم



موضوع :