نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  (982  )                                                                               

ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء  چهــاردهم ـ صفحه 267 )


(  قسمــت ســــی ام  )


خلعت هـای خـدائی


 

 ( جزء چهارد هــم صفحــه 278 آیه 98  ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم


    تفسیـــر لفظـــی :

 

پس چون قرآن مى‏خوانى از شیطان مطرود به خـــدا پنـــاه ببر


  تفسیـــر ادبی و عرفانی : (بخش دوم)

 

موسی(ع) گفت : اعوذُ بِاللهِ ؛ دو خلعت یافت ،

یکی ؛ قرب مناجات ( وَ قَرَّبناهُ نَجِیّاً ) ،

دیگری ؛ خلاصی از دشمن ( نَجَّیناکُم مِن آلِ فِرعَونَ )

نـــوح(ع) گفت : اعوذُ بِاللهِ ؛ دو خلعت یافت ،

یکی ؛ سلام  و تحیت (سَلامٌ عَلی نُوحِ) ،

و دیگری ؛ برکات بر او و ذریّه او ( بَرَکاتٌ عَلَیکَ وَ عَلی اُمَمِ مِمَّن مَعَکَ )

یوسف(ع) گفت : مَعاذَ اللهِ ؛ دو خلعت یافت ،

یکی ؛ حفظ و عصمت ( لِنَصرِفَ عَنهُ السُّوءَ )

و دیگری ؛ شرفِ اخلاص و عبودیت ( اِنَّهُ عِبادِنَا المُخلِصینَ )

مریم(ع) گفت : اِنِّی اَعُوذُ بِالرَّحمنِ ؛ دو خلعت یافت ،

یکی ؛ بشارت به فرزندی چون عیسی(ع) ،

و دیگری ؛ دیدار جبرئیل ( اَنَا رَسُولُ رَبِّکَ ) ،

و مصطفی(ص) گفت :

اَعُوذُ بِکَ مِن هَمَزاتِ الشَیاطِینَ  ، دو خلعت یافت ؛

یکی ؛ رعایت و عصمت ( وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ ) ،

و دیگری ؛ کرامت شفاعت ( یُعطِیکَ رَبِّکَ فَتَرضی ) .


 

سِـزَد از خداوندِ کریم و رحیم که چون بنده ی مؤمن گوید :


اَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیـم ،

 

 

در حال ؛ او را از دشمن حفظ کند ، ( اِنَّهُ لَیسَ لَهُ سُلطان ) ،

و هنگام مرگ ؛ به بهشت بشارت دهد ، ( وَاَبشِرُوا بِالجَنَّة ) ،

و فــــــــردا به بهشت قــــــرب رسانَد ، ( فَادخُلِی جَنَّتِی )

و بی واسطه و بی ترجمان او را سلام و تحیت گوید ؛

( سَلامٌ قَولاً مِن رَبٍّ رَحِیمِ )

هر آن بنده ای که همه او را خوانَد ، و او را دانَد ،

او هم در حال ؛ او را نوازد ، و کار او را سازد ،

( مَن کانَ لله کانَ اللهُ مَعَهُ ) .

 

 

 

[ و ملت ایران از شیطان بزرگ برائت جست ؛


دو خلعت و کرامت یافت ؛

 

یکی ؛ استقلال یافت ، و دیگری ؛ عزت و آبرو افزود ! ]

 



موضوع :