نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 823 )                                                                       


ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )


    ( قسمــت  ششـــم )


کلیـد رحمـت


 

 جزء یازد هــم صفحــه 209 آیه12   ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَ إِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ

مَرَّ کَأَن لَّمْ یَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَّسَّهُ کَذَلِکَ زُیِّنَ لِلْمُسْرِفِینَ مَا کَانُواْیَعْمَلُونَ

 تفسیـــر لفظـــی :

و چون انسان را آسیبى رسد ما را به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده مى‏ خواند و چون گرفتاریش را برطرف کنیم چنان مى‏ رود که گویى ما را براى گرفتاریى که به او رسیده نخوانده است ! این گونه براى اسرافکاران آنچه انجام مى ‏دادند زینت داده شده است


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

دعــــا کلیــــد رحمـت است و گــواه عبــودیت ،

هرکس که درب دعــــا بر او گشودند ،

درب اجــــــــابت هم گشودند ،

که فرمــــــود :

ادعونی استجب لکم ،

دعــــا ؛ پیرایـه ی پیوستگان است ،

و مایـــه ی دست گرفتــــگان ،

مصطفی (ص) فرمودند :

دعــــا سِــــلاح مؤمـــــن است ،

و پـــــایــــــه ی دیـــــــن ،

و نـور آسمــــان هــا و زمیـــن ،

هرکـــه به کاری درمـانَد ،

یا او را نکبتــی روی دهــــــد ،

دست در دعــــــا و تضــــــرّع زند .

 

 

 

 

دعا کردن و دست نیـــاز به درگاه بی نیـــاز برداشتن ،

اهــــل شـــــرع را مقــــامی جلیــــــل است ،

و عیـــــــن عبـــــــــــادت است ،

و رسیدن به بهشت را نیک وسیلـــت !

اما حال عارفان حالی دیگر است ،

و راه ایشــان طریقی دیگر !

 

گویند عارفی در یکی از مناجات ها گفت :

    خـــدایـــــــــا ؛

مـــرا سیــــــراب کن !

ندائی شنید که می گفت :

میـــان مــن و تـــو در می آئی ؟

ما خود دانیم سزاوار هر بنـــده چیست !

و قصـــــد او را می دانیـــــــــم !

او گفت : از این پیش آمد ، روزگاری حسرت خوردم ،

و از گفتـــــــــه ی خود استغفــــــــــار کردم .

ای بسا خواجگانِ خودپرست ،

و جهان داران سرمست ،

که با کام و نا کام بودنـــد ،

و خانه های پر نقش و نگار داشتند ،

و بر مرکب های راهـــــوار ســــوار بودند ،

و ردای تکبّــــر و غــــرور بر دوش داشتنـــــد ،

و فرعون وار نـــــدای جبّــــــاری بر خویش زدند ،

ولی چون از حــــقّ ســــــر بـــــاز زدند ،

و رسالت رسولان و نبوّت پیغمبران را بـــازی شمردند ،

خداونــــــــد ؛ دمــــــــــار از روزگارشـــان درآورد ،

و تخت و کلاهشان را سرنگون کرد ،

و بســــاط کبــــر و غرورشان در هم نوردید ،

نه خود زنــــده ، و نه نــام و نشانشان در جهـــان مانده ،

آری ؛ سرانجام ظلم و ستم این است .

 

کلیــد رحمت :

 [کلیدی است واقعی ؛ نه از آن کلیدهای مجازی ؛ چوبی و مقوائی و پلاستیکی که هیچ دری را باز نخواهد کرد ! ]

 

 

 

 

دلجوئی پیـــر

دست آن شیــــخ ببوسیـــــد که تکفیـــــرم کرد

محتسب را بنوازیــــــــد کــــــــــــه زنجیـرم کرد


معتکف گشتــــم از این پس ، به در پیــر مغـــان

که به یک جرعه مى از هر دو جهان سیــرم کرد

آب کوثــــر نخـــــــــورم ، منّت رضــــوان نبــــرم

پرتــــــــــــو روى تو اى دوست ، جهانگیـرم کرد

دل درویـــــش به دست آر کــه از ســـــرّ اَلَست

پــــــرده بـرداشتـــــه ، آگاه ز تقـــدیـــــــرم کرد

پیــر میخـانــه بنــــازم که به سر پنجـــه خویش

فـــــانیـــم کرده ، عدم کـرده و تسخیـــــرم کرد

 

خـــادم درگه پیــــــــرم کـــــــــــه ز دلجویى خود

غـــــافل از خـــــــویش نمــــود و زبر و زیرم کرد

 [دیوان امام خمینی (ره) ص 83 ]

 

 



موضوع :