سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1971258
  • بازدید امروز: 145
  • بازدید دیروز: 213
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 787 )             متن کامل خطبـــه غدیــریـــه (کلیک) 

                                                                                

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )  

( قسمــت هشتـــم ) 


بشــارت داده شـدگان


 

 ( جزء د هــم صفحه 190 آیه 21 ) 

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَ رِضْوَانٍ وَ جَنَّاتٍ لَّهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُّقِیمٌ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

پروردگارشان آنان را از جانب خود به رحمت و خشنودى و باغ هایى [در بهشت] که

در آن ها نعمت هایى پایدار دارند مــــــــژده مى ‏دهد


 تفسیر ادبی و عرفانی : 

 

                                       بشارت دو قسم است : 

یکی بشارت فرشتگان به بندگان

در آخر عهد دنیـــا که بنده رو به آخـــــرت نهد ،

یکی بی واسطه فرشتگان

که در انجمن قیامت هنگام محاسبت

خداوند ، بندگان را به رحمت خود بشــــــــارت دهد .

 

و خداوند در قرآن سه گروه را به عذاب و عقوبت بشارت داد ،

و ده گـــــــروه را به ثـــــواب و رحمـــت !

 

 

 

سه گروه مشمول عذاب و عقوبت :

اول ؛ مشرکاننـــــــد که فرمود :

کافران را به عذاب دردناک بشارت ده ! 

دوم ؛ منــــافقــــــاننـــد که فرمود :

به منافقان بشارت ده که گرفتار عذاب دردناک خواهند شد !

سوم ؛ مانعــــان زکاتند که فرمود :

کسانی که طلا و نقــــــــــــره ذخیـــــره می کنند

 و در راه خـــــــــدا انفــــــــــــاق نمی کنند ،

آنان را به عذاب دردناک بشارت ده ! 

و الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لَا یُنفِقُونَهَا فِی‌ سَبِیلِ اللَهِ فَبَشِّرْهُم‌ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ، [ 34 توبه ]

 

و اما ده گـــــروه مشمول ثـــواب و رحمـــت :

اول ؛ مؤمنـــــــانند که فرمود :

مؤمنان را به فضل بزرگ از سوی خداوند بشارت ده ،

دوم ؛ نیکو کارانند که فرمود :

احسان کنندگان را بشارت ده ،

سوم ؛ توبهکنندگانند که فرمود :

آنان که به سوی خدا بازگشتند را بشارت ده ،

چهارم ؛ فروتنان و متواضعانند که فرمود :

به فروتنـــــــــان بشارت ده ، 

پنجم ؛ اولیـــاء و دوستـــانند که فرمود :

اولیـــــاء خـــــــــدا را تـرسی نیست

به آنها در دنیا و آخرت بشارت است .

ششم ؛ استقــــــامت دارانند که فرمود :

آنان که در دنیــــــا پایداری کردند

به بهشت بشارت داده شده اند .

هفتم ؛ سخن شنــوایاننــــد که فرمود :

به بندگان من که سخن گوش کنند

و بهترین آن را پیروی کنند بشارت ده . 

هشتم ؛ پرهیزکارانند که فرمود :

پرهیزکاران را در نتیجه پرهیزشان بشارت ده .

نهـــم ؛ شکیبایانند که فرمود :

به صبرکنندگان در راه دین بشارت ده

دهم ؛مجاهـــــدان در راه خداینــــد که فرمود :

به مجاهدان بشارت رحمت و رضوان و جنت می دهند .

فرا رسیدن عیـــد سعیــد غدیـــــر خــــــم را

به شما و همــــــــه شیعیـــــــان و ولایت مــــداران مولایمـــان

امیرالمؤمنیـــــــــــــن علی ابن ابیطالب علیه السلام تبریک عرض نموده

توفیق پیروی از دستورات و تعالیم حیاتبخش ایشان را از خداوند بزرگ مسئلت داریم

  

متن کامل ترجمـــه خطبـــه غدیــریـــه (کلیک) 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 786 )            متن کامل خطبـــه غدیــریـــه (کلیک) 

                                                                            

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )

 

( قسمــت هفتـــم ) 


کـاروان عشـــق

 

 ( جزء د هــم صفحه189 آیه 17 ) 

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَن یَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِینَ  عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ

أُوْلَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَ فِی النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

مشرکان را نرسد که مساجد خدا را آباد کنند در حالى که به کفر خویش

شهادت مى ‏دهند آنانند که اعمالشان به هدر رفته و خود در آتش جاودانند


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

عمارت و آباد کردن مسجد ،

در عبادت متعبّدان و اخلاص صــالحـــان است ،

و مشرک نه در شمار متعبدان و در ردیف مخلصان است ،

عمارت مسجد ، کار مؤمنــــان و عادت ایشان است ،

که فرمود : إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِر ِ...

[ که عمارت مسجد فقط ساختمان سازی و تزیینــــات آن نیست ،

بلکه آبادانی مسجــــــد به نمـــــــاز گـــــــــزاردن در آن ،

و جمعیت کثیــــــــر نمــــــــاز گـــــــزارانی است ،

که از بت هــــــــای زنـــــدگی ،

و معبـــــــــود های دنیــــوی روی گردانده ،

با اخــــــــلاص روی به درگاه خــــــــدای آورده ،

و او را عبـــــــــــــادت نمــاینــــــــــد.

وگرنه مسجــــدی را که منافقین ،

در زمـــــــان رســــــــول الله(ص) ساختند ،

به ظاهر زیبــــاتر و آباد تر از مسجد رســــــول الله(ص) بود ،

ولی پیـــامبـــــــــــر(ص) به فـرمـــــــــــــــان خـــــــــدا

آن مسجـــــــــد را مسجــــــد ضــــــرار نامیـــده

و دستــــــور تخــریـــــــب آن را دادنــــد !

و جای آن را زباله دانی کردند !!! ]

 

شیخ انصاری گفت :


خــــــــدایــــــــا ؛

 

از سه چیــــــز که دارم ، در یکی نگاه کن :

اول ؛ سجــــــــودی که جز تـــــو را از دل نخاست ،

دوم ؛ تصـــدیقــــی که هرچه گفتــــــی گفتـــــم راست ،

سوم ؛ تهلیلی که از زبان برخاست ، دل و جان جز تو نخاست .

 

 

تا محـــرّم فاصله ای نیست ! یاحسیـــن

 

نوشتـــــــــه اند :

شیخی تکلیف پسر بشنیدی که به صدای بلند بخواند :

« دو سلطان در اقلیمی نگنجد »

شیخ پسر خویش را موعظت بکرد که :

همچنان که تو بگفتی [ دو سلطان در اقلیمی نگنجد ]

دو سلطان در دلی نیــــــــز نگنجــــــــد !

چه ؛ اگر در دلی خــــــــــدای جـــــــــای گرفت ،

شیطان مأوا نتواند کرد !

چرا که خانـــه ی دل نیز کشـــور جــــــان بُــدی ،

و کشور جــــــان نیز سلطانی بداشتی ،

که بر او تسلط بیافتی ،

پس دل به خــــدا سپــــار و از غیـر او چشم بدار ،

اگر چنین شدی عبــــادت تو نیز خالصــانـــه خواهد بود .

 

کــاروان عشــق

 

عالم اندر ذکـــر تـــو در شور و غوغـا ، هست و نیست

بــــــاده از دست تـو اندر جام صهبــا، هست و نیست


نـــــــور رخســــــــار تو در دل ها ، فـــروزان شد نشد

عشق رویــــــت در دل هر پیر و برنا ، هست و نیست

بلبل انـــــــــدر شاخ گل مدح تــــــو را خوانـد و نخواند 

بوى عطر موى تو در دشت و صحرا ، هست و نیست

درد دل از روى زردم پیش او ، گفــت و نـــــــگفـــــت 

پــاره پـــــاره جـــــامه صبر و شکیبا، هست و نیست

جـــــــانِ من در راه آن دلبـر فـــــدا گشت و نـــگشت 

جـــــان خــــــوبانْ برخىِ خاک دلارا ، هست و نیست

 

کـــــــــــــاروان عشق در رویــــــاى او ، رفت و نـرفت

جــــــــان صدها کاروان در این تمنـا ، هست و نیست

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 69]



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 785 )            متن کامل خطبـــه غدیــریـــه (کلیک) 

 

                                                                              

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )  

 

( قسمــت ششـــم ) 


قصّـه ی مستــی

سالروز ولادت امام علی ابن محمدٍالنقیالهادی(ع) مبارک


   ( جزء د هــم صفحه189 آیه 16 ) 

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَکُواْ وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللّهُ الَّذِینَ  جَاهَدُواْ مِنکُمْ وَ لَمْ یَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ

وَ لاَ رَسُولِهِ  وَ لاَ الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً وَ اللّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ


تفسیـــر لفظـــی :

 

آیا پنداشته‏ اید که به خود واگذار مى‏ شوید و خداوند کسانى را از شما که جهاد کرده

و غیر از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته ‏اند معلوم نمى‏ دارد

و خدا به آنچه انجام مى‏ دهید آگاه است

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

هرکس گمان کند که دعوی بدون تحقیق ؛

از کسی (در پیشگاه حق) پذیرفته می شود ،

حسابی و گمانی غلط است ،

زیرا که حقیقت ، کار به معنی دارد نه صورت دعوی !

همواره مال در دست منکر است و باد در دست مدّعی !

و به حکم شرع ، منکر را قول ، قبول است ،

و مدعی اگر دلیل ندارد ، قولش هذیان است !

دنیــــای خسیس را به صِرف دعـــــوی نتوان یافت ،

پس حقیقت حــــق را به دعـــوی کی تـــــوان یافـــت ؟

آن چه زیر حکــــم مخلــــوق درآیــــد به دعـــــوی حاصل نیاید ،

پس آن چه خود در حکم مخلــــوق نیاید به دعوی کی حاصل شود ؟

 

 

شیخ انصاری گفت :


الهـــــــی ؛

اگر این آه ، از ما دعوی است ، تو سزای آنی ،

اگـــــــــر لاف است ، بجــــای آنـــــی ،

اگر صدق است ، وفـــــای آنی ،

خـــدایـــــا ؛

اگر دعوی است ، سخن راست است

اگر لاف است ، نــــــاز راست است ،

اگر صدق است ، کار راست است ،

اگر دعوی است ، نه بیداد است ،

اگر لاف است از آن است که دل شاد است ،

اگر صدق است ، از تاوان آزاد است ،

الاهـــــی ؛

تــــو دانی کـــــه کــــــــدام است ؟

اگر دعوی بر کَرَم عرض کنی ،

ناز ، مرا ضرورت است !

 

 

قصه ی مستی


آن که دل خــواهد ، درون کعبــــــه و بتخـانــــــه نیست

آن چــه جــــان جوید ، به دست صـــوفى بیگانه نیست


گفتـــه هـــــاى فیلسوف و صوفى و درویش و شیــــخ

درخـــــــور وصف جمــــــــــــــال دلبـــر فرزانــه نیست

بــــــــا کــــه گویــم راز دل را ، از کــه جویــم وصف یـار

هر چه گویند ، از زبـــــــــــان عاشـــق و دیوانه نیست

هــــــوشمنــــــــــدان را بگو ، دفتــــــر ببندند از سخن

کانچه گویند ، از زبــــــــــــــان بیهش و مستانه نیست

ساغر از دست تــــو گر نوشـــم ، بَرَم راهى به دوست

 بــــى نصیب آن کس، که او را ره بر این پیمانه نیست

عـــــــــاشقــــــان دانند درد عاشق و ســــوز فــــراق

 آنکـــــــــه بر شمع جمالت سوخت ، جز پروانه نیست

حلقـــــه گیســـــو و نـــــــاز و عشـــــوه و خــال لبت

غیر مستـــــــــــان ، کس نداند غیر دام و دانه نیست

 

قصــــــــــــــــه مستى و رمــــــز بیخــودى و بیهشى

عاشقـــــــــــان دانند کاین اسطوره و افسانه نیست

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 71]

 

اَلسّـلامُ عَلَیــکَ یا صاحب الزّمان

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

 

 برای تعجیــــــــل در فـــــرج مبارکتــــان

 

همچنـــــان دعـــــا می کنیم


 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فرج مبارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 784 )            متن کامل خطبـــه غدیــریـــه (کلیک) 

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )

( قسمــت پنجـــم )

سنّـت خـداونـــد


 

   ( جزء د هــم صفحه189 آیه 14 ) 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَ یُخْزِهِمْ وَ یَنصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ

وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِینَ

تفسیـــر لفظـــی :

با آنان بجنگید خدا آنان را به دست‏ شما عذاب و رسوایشان مى ‏کند

و شما را بر  ایشان پیروزى مى‏ بخشد و دل هاى گروه مؤمنان را خنک مى‏ گرداند

تفسیر ادبی و عرفانی : 

شنیدن نصرت از سوی خداونــد ،

بار قتـــــــــال را بر آنهــــــا سبک گردانید ،

و وعده ی پیروزی کار خطرناک ایشان را خوش کرد !

این است سنّت خداوند که در هر تکلیفی تخفیفی داشته ،

و در هـــر عُســـری یُســــری روان کـــــرده است .


 

... وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِینَ 

خداونـــد هرکس را به اندازه ی بیمــــاری شفــــــا دهد ،

یکی از کیــــــــد شیــطـــان بیمــــــــــــار است ؛

شفـــــــــــــاء او در قهــــــــر دشمـــن است ،

یکی بیمـــــــــار از شهــــــوت نفس است ؛

شفـــــــــاء او در مغلوب کردن آن است ،

و شفـــــــــاء بیمـــــار از محبّــــــت ؛

در مشـــــاهـــــــــــــدت است .


امــــــام جعفــــر ابن محمدٍ الصـــادق علیه السلام فرمودند :

شفــای بعضی بیمـــــاران ؛ معـــــرفت و صفــــــا است ،

و شفــــــــای برخـــــی ؛ تسلیـــــــــم و رضـــا است ،

و شفـــــــای بعضی ؛ تــوبــــــه و وفـــــــا است ،

و شفـــــــای برخــــــــی دیگـــــــــر ؛

مشـــاهــــــده و لقــــــا است .

 

نوشتـــــــــــــه انـــــــد :

شفـــــای بعضی از بیمــــاری های روحی؛

 عمــل کــــــردن بر ضــــــــد آن است ؛

مثـــلاً شفـــــــای بیمـــــاری بُخــــــل ؛ در کَــــرَم است !

یعنی فرد بخیل اگر بخواهد از این بیماری نجات یابد ؛

باید تمــــــــــرین بخشش و کَـــــــــرََم نماید .

نقــــــــل شــــــــــده :

مــــــــوری با زنبــــوری همســــــــــایــــه بود ،

روزی مـــــور از زنبـــــــور عسل بخواست !

زنبور کَـــرَم نداشت و مــــور را گفت :

رزق از کَرده ی خویش خورَد ،

و به حاصل و مــــال غیر طمــــع نکند .

روزی طوفان و سیل ، کندوی عسل بپاشید ،

و زنبور بهراسید و قدرت پرواز از وی سلب آمد ،

نیمــــــــــه جـــــــان به آب افتـــــاد !

زنبور از همسایه مساعدت همی جست !

مـــور برگی به آب انداخت و زنبـــور بر آن نشست و نجات یافت ،

پس از آرامش ، مـــــور زنبـــــــور را نصیحت همی کرد ؛

که گرچـــــه هرکس را حــــــق ، روزی بکرده ،

ولی کَــــــــــرَم را منــــع نکـــــــــــرده !

عاقبت اندیش کسی بُوَد که احسان نمودی،

تا به حاجت ، استعـــــــانت ببـــــردی ،

و رضوان حق تعـــالی بگرفتی و بِــرَستـــــی .

 

دریای هستی

در غـم عشقت فتــــــادم کاشکی درمـــان نبـودی 

من سَر و سامان نجویم کاشکی سامـــان نبـودی


زاده اَسمـــــــــــاء را با جَنَّــــةُ الْمَــــأْوی چــــه کاری

در چَــــمِ فــــردوس می‏مانــدم اگر شیطان نبودی

از مَلَک پَـــــرواز کـــــن و ز مُلْک هستی رخت بربند

نیست آدم‏زاده آن کس کــــــز مَلَک پـــــرّان نبودی

یوسفـــــا از چــــــاه بیـرون آی تا شــــاهی نمائی

گرچه از این چـــــاه بیــــــرون آمدن آســـان نبودی

ساغری از دست ساقی گیـر و دل بر کن ز هستی

برشود از قیــــد هستی آن که فِکر جــــــان نبودی

 

عاشقـــم عاشق که دَرد عشـــق را جُــــز او نداند

غرق بحــــر عشقم و چون نــــوحْ پشتیبــان نبودی

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 180]



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 783 )            متن کامل خطبـــه غدیــریـــه (کلیک) 

                                                                                

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )  

 

( قسمــت چهــــارم ) 


تـــرک گنــــاه


 

   ( جزء د هــم صفحه 188 آیه 12 ) 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

وَإِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُواْ فِی  دِینِکُمْ

فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ  لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

و اگر سوگندهاى خود را پس از پیمان خویش شکستند و شما را در دینتان طعنزدند

پس با پیشوایان کفر بجنگید چرا که آنان را هیچ پیمانى نیست

باشد که [از پیمان‏ شکنى] باز ایستند

 

 

 

 تفسیر ادبی و عرفانی :


                          بعضی از مفسرین گفته اند :


اینـــان اهل بدعت و هوای نفسند ،

که کتـــــــاب خــــــــــدا را سست دیدنــــــد ،

و رأی خویش و مستحسنات عقل خود را پیش داشتند ،

و به چشــــم تعظیـــــــــم در آن نگریستنـــــد ،

تا اسیــــر تهمت و شبهت گشتنــــــد ،

اینــــــــان نه اعتقــــــاد از روی بصیــــــرت دارند ،

و نه سخــــــــن به طـــــــریـــــق بیّنـــت ،

به درختــــــــی ماننــــــــد که :

بیخش بدعــت ،

ساقش ضلالت ،

شاخــــش لعنـــت ،

برگــش عقـــــوبــت ،

شکوفـــــه اش نـــدامت ،

و میــــوه اش حسرت است ،


از این سبب فــــرمــــــــان :

... فَقَـــــاتِلُـــــواْ أَئِمَّــــــــةَ الْکُفْــــــرِ ...  رسید ،

که این درخت را از بیـــــــــــخ درآریـــد ،

اصــــل این شاخـــــــه هـــــا را بِبُـــــــــــرّید ،

پیشــــوایـــــان کفــــــــر و بدعت را امـــان ندهید ،

و هرگـــــــــز از ایشــــــــان ایمــــن نباشیـــد ،

که ایشــان دزداننـــــد و شمــا پاسبــان ،

دزد کَی پاسبـــــان را دوست دارد ؟

و کَی از وی ایمــــن باشد ؟


 

[ قابل توجه شیفتگان مذاکره و رابطه با آمریکا ! به راستی که قرآن چه خوب به مسلمانان  

درس می دهد ، ولی افسوس که مسلمانـــــــــــان از این کتــــاب الهی درس نمی گیــــــــــرند ،

و برخی صمٌ بکمٌ عمیٌ  شیفته مظاهر غربند ! غافل از این که آنها به تعبیر قرآن دزدانی هستند

که در پی امـــــــوال مــــــــا هستند و ما گمان میکنیم دوستـــــان مـــــا هستند !

آیــــــــا واقعــــــاً دزدان پاسبــــــانـــــان و نگهبـــــانـــــان را دوست دارند ؟

آیا دزدان ،صاحبــــان اموال را دوست دارند یا خــــودِ اموال را ؟ ]

 

 

 

 

نوشتـــــــه اند :

مردی گناهکار به امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام التماسی آورد که :

 به گناه آلوده و به تباه نیاسوده ! از ایشان بخواست رهنمونی فرمایند تا بیاساید !

 امــــــام فرمودند : پنــــج شـــــــرط گویمت ،

 اگر از عهده ی تمام شروط برآمدی از گناه بیاسودی !

1 ـ اگـــر توانستی از روزیِ خــــــــدا مخــــــــور

2 ـ اگر توانستی از مُلک خــــــــدا بیـــــــــرون رو

3 ـ اگر توانستی مــــــــرگ را از خــــــــود بـــــــران

4 ـ اگر توانستی در جائی گنـــاه کن که کسی تو را نبیند !

5 ـ اگر توانستی آتش را بر خــود ســــــــــرد کـــــن !

عاصی چون این شروط بشنید بترسید و به تــــرک گنـــــاه و استغفـــــار شتـــــاب و انــــاب روی آورد .

 

 

 

 

مکتب عشق

 

آن که دامن می‌زند بر آتش جـــــــانــــم ، حبیب است

آن که روزافــزون نماید دردِ من ، آن خــود طبیب است


آن چه روح‌ افزاست ، جـــام بـــاده از دست‌ نگار است 

نی‌ مُدرّس نی‌ مُربّی‌ نی‌ حکیــــــم و نی‌ خطیب است

سرّ عشقم ، رمز دردم ، در خــــــــم گیسوی‌ یار است

کی‌ به جمعِ حلقـــه‌ی‌ صوفیّ‌ و اصحابِ صلیب است؟!

از «فتوحـــاتـــم نشد فتحی‌ و از «مصبـــــاح»، نوری‌

 هرچه خواهــم ، در درونِ جامــه‌ی‌ آن دلفریب است

درد می‌جوینــــــــــد این وارستــــگانِ مکتـــب عشق

آنکه درمان خواهد از اصحاب این مکتب، غریب است

جرعـــه‌ای‌ می‌خواهم از جــــام تـــو تا بیهوش گردم

هوشمنــد از لــذّتِ این جُرعه‌ی‌ می‌ بی‌نصیب است

 

موج لُطف دوست ، در دریــــای‌ عشـــقِ بی‌کـرانــه

گاه در اُوج فــــــراز و ، گاه در عمــــــق نشیب است

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 51 ]

 



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *